Foto CC-BY-SA Lars Plougmann

Data o znalostech češtiny: Nejtěžší jsou velká písmena

Čechům dělá největší problém psaní velkých písmen, nejlépe zvládají vyjmenovaná slova. Ukazují to data uživatelů webu umimecesky.cz, který slouží k procvičování pravopisu. Zkoumá je tým z Fakulty informatiky Masarykovy univerzity v Brně.

Číst dál

Na Masarykově univerzitě vznikl web umimecesky.cz pro procvičování českého pravopisu, který se zároveň učí z chyb uživatelů. Pomáhá pochopit, jak vnímáme jazyk, a učit efektivněji. Vyzkoušet si jej můžete i vy.

„Naší vizí je, aby každé dítě mohlo pracovat ve svém vlastním tempu a procvičit si látku, dokud ji skutečně nezvládne,“ říká autor projektu Petr Jarušek. „Procvičování se snažíme dělat zábavné a přitom stále efektivní. Proto u nás naleznete cvičení motivovaná tetrisem nebo závody robotů stejně jako klasické diktáty či doplňovačky. Nechceme učitele nahradit, chceme jim přinést užitečný nástroj na procvičování látky a rozvázat jim ruce pro pestřejší formy výuky.“

Pravidla jazyka podle autorů webu tvoří plynulé spektrum: od těch, která by měl opravdu umět každý, až po ta obskurní. Autoři se snaží směřovat procvičování tam, kde je to nejužitečnější – kde se nejvíc chybuje a současně nejde o exotické chytáky.

Řada chytáků má menší úspěšnost než hod mincí

Velmi nízkou úspěšnost – více než čtvrtinu chybných odpovědí – mají zmíněná velká písmena. Vůbec nejvíce chyb uživatelé webu dělají ve spojení Pásmo Gazy (85 %), Sídliště Antala Staška (84 %) nebo Eddie Van Halen (77 %).

„Zajímavé jsou právě jevy s menší než padesátiprocentní úspěšností,“ vysvětluje Pelánek. „To znamená s úspěšností menší, než když si hodíte mincí. Často jsou to chytáky, které se řídí nějakým dávno zapomenutým pravidlem a musíte si je zapamatovat, třeba spojení kdo s koho.“

Odpovědi, kde uživatelé dělají nejvíc chyb, následuje vysvětlení, jakým pravidlem se gramatika v daném případě řídí. Uživatelé webu se tak kromě drilování učí i logiku jazyka.

Nejlépe procvičující zvládají vyjmenovaná slova. I mezi nimi jsou ovšem spojení, u kterých většina udělá chybu. Podle výzkumníků je potíž v tom, že mezi vyjmenovanými slovy se nevyskytují výrazy přejaté z cizích jazyků.

„Vyjmenovaná slova se běžně učí jen pro slova českého původu, přitom umět napsat systém je rozhodně důležitější než Bydžov,“ říká Pelánek.

Web využívají hlavně děti

Data vypovídají hlavně o dětech, které se rodnou gramatiku teprve učí. Vývojáři to usuzují z návštěvnosti webu: používá se totiž převážně v dopoledních hodinách, kdy také prudce klesá úspěšnost odpovědí.

Stejná data ukazují, že učitelé se snaží dětem výuku zpříjemnit. Vedle klasických diktátů nebo doplňování správných odpovědí totiž web nabízí akční hry, kdy hráči soupeří s časem nebo mezi sebou, například „jazykový tetris“ nebo „sestřelování vyjmenovaných slov“. Právě ty jsou nejpopulárnější během dopoledne. Večer uživatelé častěji klikají na klasické diktáty nebo doplňování ze dvou možností.

Samostatně se web věnuje také procvičování čárek. Data ukazují, že jde o jeden z nejobtížnějších mluvnických jevů. Některé z procvičovaných vět nedokázal správně doplnit čárkami téměř nikdo. K nejtěžším patří citace z Čapkovy Dášeňky nebo knihy Jak se co dělá.

Červeně jsou zobrazena místa, kam uživatelé webu čárku umístili, ačkoliv tam nepatří. Modře naopak místa, kde na čárku zapomněli. Čím tmavší barva, tím častější tato chyba byla.

A  do  třetice  všeho  dobrého  se  ten  udatný  Foxlík  vypravil  proti  samotnému  přeukrutnému  tatarskému  chánovi,  který  se  jmenoval  Pelichán  a  bydlel  tamhle  ve  Strašnicích.


Pokud  vím,  nikdo  se  dosud  nepokusil  vyzkoumat,  z  jakých  lidí  se  dělají  novináři.

Interaktivní základní škola

Kromě češtiny vznikly na stejné fakultě systémy, které se učí z chyb uživatelů, pro zeměpis, biologii, matematiku nebo anatomii. Data ze slepých map jsme analyzovali už dříve.

„Základem všech těchto systémů je práce s daty. Na základě toho, jak uživatelé odpovídají, se přizpůsobuje chování systémů i náš vývoj,“ vysvětluje Pelánek. „Práce s daty učí člověka pokoře: velmi dobře a velmi často vidíme, jak se intuice mýlí.“

Data o znalostech češtiny: Nejtěžší jsou velká písmena